Met welke foto-content en visie ben jij online zichtbaar?

De D.I.Y. bedrijfsfoto challenge die van 1 tot 7 Maart organiseerde kijk ik met een dikke glimlach op terug. Gaaf om te zien wat jullie als deelnemers hebben gedaan met de opdrachten en tips, van mij, maar vooral ook van elkaar! Uit de reacties die ik heb ontvangen heb ik inzicht gekregen op welke manier deze online challenge ondernemers heeft geholpen, en wat zij in een vervolgtraining nog zouden willen leren. Verrassend genoeg beaamden veel deelnemers dat de kernkracht van mijn online training toch neerkomt op Reflectie (bedrijfsvisie) & Content building. Hoe zorg je dat je online zichtbaar bent met jouw foto’s, die jóuw bedrijfsvisie verbeelden? Verrassend dat velen dit ingezien hebben, maar een belangrijk element van mijn training was het zeker. Om zélf je bedrijfsfoto’s te maken is reflectie namelijk enorm belangrijk. Het start bij het reflecteren op jouw visie (1), en wat je nu echt in beeld wilt brengen. Dan kun je verder naar WAT (2) je zou kunnen fotograferen (content building). En dan ga je pas naar HOE je (technisch) een foto zou kunnen maken. Het HOE (3) heb ik in deze challenge subtiel aangestipt met tips, en hebben de deelnemers elkaar ook in de facebookgroep geholpen. Het technische HOE (4) laat ik over aan alle al bestaande online cursussen.

1. Reflectie (visie)
2. Wat (content)
3. Hoe (groepsinspiratie)
4. Hoe (techniek)

Welke inzichten over mezelf heeft de 7 daagse challenge mij gebracht?

Ik weet weer beter wáárom ik ondernemers wil helpen, en waarmee! Mijn kracht en mijn insteek is en blijft toch echt om mensen inspiratie en gekaderde kijkopdrachten te geven die ze op hún éigen manier kunnen interpreteren, en naar hun eigen (bedrijfs)visie foto’s maken! En dat is precies wat ik een in vervolg V.I.P. groepstraining ga doen. Methodisch en beeldend ingaan op jóuw bedrijfsvisie. Fotografeer je wat je wilt zeggen naar de buitenwereld? Nogmaals ik ben me ervan bewust geworden dat ik het technische kader minder smeuïg en uitdagend vind om jullie te leren. Dit laat ik mooi aan alle gestandaardiseerde al bestaande cursussen over. De 7 daagse D.I.Y. bedrijsfoto training blijft in deze huidige vorm bestaan. Met de kleine kinderziekten eruit zal ik deze naar een hoger level tillen en in Juni voor een nieuwe groep ondernemers lanceren vanaf mijn online Flow-S leeromgeving.

Voor de nieuwsgierigen… Hieronder heb ik de feedback verwerkt die ik gekregen heb van de deelnemers, en mijn eigen leerinzichten erbij.

Reflectie: ‘wat is nu de trots van mijn bedrijf?!’

Reflectie. Als ik de deelnemers moet geloven is dit aspect als hoofdtoon aanwezig geweest, door ‘ de Zeven Beeldvragen’ die ik hen heb gesteld gedurende 7 foto-opdracht dagen. Dit is ook wat mij enthousiast maakt: anderen met hun camera een stapje uit hun bedrijf/omgeving laten doen, om via vragen en gerichte foto opdrachten weer ‘de pareltjes’ van hun bedrijf in beeld te laten brengen.

‘De challenge heeft mij doen inzien dat wanneer ik bij een bedrijfje werk het altijd goed is terug te denken waarom je begonnen bent. Ik vind de vragen die je stelde heel waardevol’

‘De challenge heeft mij tot nadenken gezet over mijn bedrijfsvisie. Wie ben ik? Wat wil ik uitstralen? Het heeft mijn creatieve motor aangewakkerd, om alle elementen op de foto te krijgen die ik op dat moment belangrijk vond, en toch mijn visie verbeeld.

‘Ik heb niet meegedaan maar ik heb wel nagedacht over je vragen die je stelde. Ik denk zeker dat ik deze manier nog ga inzetten voor mijn komende bedrijfsprojecten.’

‘Sommigen vragen waren moeilijk, maar erg mooi om er eens bewust over na te denken en de uitdaging aan te gaan om het in beeld te brengen!’

Content inspiratie

De ene dag was het foto-onderwerp jóuw werkwijze (actiefoto), de andere dag ging het over een missie-portret en weer een andere dag de snapshots die laten zien hoe jij plezier maakt tussen het werk door. Misschien is er wel veel meer content interessant voor je klant dan jij in eerste instantie denkt;)

‘ik vond het erg leuk om te zien hoe in deze selfie tijd dit laatste ook resultaatgericht ingezet kan worden.’

‘De challenge heeft mij ideeën, inspiratie, mogelijkheden en inzicht gegeven wat ik voor foto’s kan maken en gebruiken voor met name social media.Bedankt Silvia!’

Ik vond het onwijs leuk gedaan die strips. Een fijne bondige beeldende manier van een foto-opdracht.

Groepscommunity

In de facebookgroep heeft ⅓ van de 25 ingeschreven deelnemers actief foto’s met elkaar gedeeld. Enkele uitspraken van deelnemers:

‘Mijn creativiteit in het doen van de foto-opdrachten kwam pas echt op gang toen ik zag hoe anderen het deden. Heb ook zeer waardevolle tips en ideeën gekregen van andere deelnemers. Ik liep na enkele dagen een beetje achter, dus dat weerhield me om twee weken later nog te posten. Maar heb zeker alle inspiratie volle foto’s gevolgd.

‘Ik heb inspriratie opgedaan van alle mensen die iets gepost hebben.

‘Leuk om te zien hoe anderen het doen’

Welke tips heb ik gekregen voor de voortzetting van een vervolg van deze challenge of een nieuwe?

Ook hiervoor heb ik diverse input qua behoeften en tips gekregen van mijn deelnemers. Een deel van hen zei meer te willen leren over techniek, het licht, kader en nabewerking. Hierbij sluit ook aan dat een deelneemster zei dat de opdrachten nog sterker gestuurd zouden mogen worden op hóe de foto gemaakt kan worden. Een ander zei weer dat zij graag de routine erin krijgt om dagelijks/wekelijks een interessant ‘kijkje achter de schermen’ van het bedrijf te geven. Er werd ook gezegd dat de video’s een meerwaarde hadden. Een tip die ik kreeg bij de uitbreiding van deze video’s is door de film ook echt als fotografie-beeld te gebruiken waardoor de uitleg direct correspondeert met een fotografisch voorbeeld. Ook kreeg ik de tip om de mailing volledig te automatiseren, zodat de opdracht altijd vroeg, exact op dezelfde tijd, in de mailbox zit.

De 7 daagse D.I.Y. bedrijsfoto training blijft in deze huidige vorm bestaan. Met de kleine kinderziekten eruit en jullie waardevolle tips zal ik deze naar een hoger level tillen en in Juni voor een nieuwe groep ondernemers lanceren vanaf mijn online Flow-S leeromgeving!

En mochten jullie als deelnemers nog aanvullende feedback hebben? Dan hoor ik die graag via silvia@fotografieflow-s.nl
En voor de ‘niet deelnemers’… heb je vragen of ideeën naar aanleiding van dit blog, ik ben altijd bereikbaar voor een praatje of sparmomentje!